Välkommen till min blogg!


Här kommer du att få se mycket bilder, då fotografering blivit ett stort intresse för mig på sistone. Andra intressen är trädgård och handarbete, så även sådant kan dyka upp.



torsdag 15 september 2011

Vår sommargranne: jordugglan

Har under sommaren haft glädjen att följa en jorduggla när den flugit över åkrarna och ängarna runt vårt hus i jakt på mat till sina ungar. Jag tror att den har haft bo någonstans här i närheten. Under ett par veckor mitt i sommaren hördes allt som oftast ett gällt pipande ljud från en skogsplätt här i närheten. Vid ett tillfälle upptäckte jag att ljudet blev extra intensivt när ugglan flög in mellan träden med en mus eller sork hängande i klorna, så det var förmodligen hennes hungriga ungar som pep. Nu har ugglan inte synts till på länge, så ungarna har väl flugit i ur boet,och familjen har flyttat bort, förmodligen till sydligare breddgrader.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar